10 گام برای رسیدن به طراحی اینفوگرافیک شگفت انگیز

۱۰ گام برای رسیدن به طراحی اینفوگرافیک شگفت انگیز

اطلاعات می توانند مفید و حتی جذاب باشند اما تنها زمانی این میسر است که به خوبی معرفی شده باشند. در عصر فوران اطلاعات، هر رهنمودی که از میان این همه آشفتگی بر می آید به عنوان گره گشا مطلوب  می باشد. که یکی از دلایل محبوبیت اخیر از گرافیک های  اطلاعات است. اینفوگرافیک ها طرح های بصری هستند که به توضیح داده های پیچیده به روشی ساده می کند. اما چگونه خلق شده است؟ ما چه چیز را از روند طراح ها می توانیم یاد بگیریم؟ در دهه گذشته، Hyperakt  مخصوص این نوع از طراحی ها آمده است و ما یک روند را که برایمان کار می کند را پیدا کرده ایم. در مقاله به شما ۱۰ گام برای رسیدن به طراحی اینفوگرافیک شگفت انگیز رامعرفی خواهیم کرد.

جمع آوری اطلاعات

همه چیز از بررسی و گزینش اطلاعات شروع می شود. آن ها به نظر خام و نامنظم می آیند. تمامی این اطلاعات را در یک فایل ورد یا اکسل یا pdf ذخیره کنید در صورت نیاز از منابع جدید تر اطلاعات دیگری به ان بیافزائید تا هر آنچه که درباره آن تحقیق می کنید را جمع آوری کنید.

خواندن همه مطالب

با انتخاب و هایلایت کردن موارد برجسته و گذشتن از بقیه مطالب باعث اتلاف وقت در آینده برای این مطالب باقی مانده خواهد شد. زیرا که انتخاب یک بخش از اطلاعات و ناقص گذاشتن بقیه در تحقیقات شما باعث انحراف و دور شدن از مطلب اصلی خواهد شد. به خصوص در پروژه های سخت که احتیاج به تحقیقات زیاد و اطلاعات دقیق است به دلیل سختی کار معمولا بخش هایی از اطلاعات را انتخاب می کنند که این باعث انحراف در بیان مطلب اصلی خواهد شد. طراحان اینفوگرافیک ها معمولا هیچ داده ایی را از قلم نمی اندازند و این تضمین را می دهند که حقایق را به تصویر بکشند.

پیدا کردن روایت

معمولا اینفوگرافیک های کسل کننده از داده های کسل کننده  به وجود می آیند مگر اینکه یک داستان جذاب برای اینفوگرافیک خود پیدا کنیم. اینفوگرافیک ها اهداف خاصی به همراه دارند. این اهداف می توانند روشن سازی اطلاعات بسیار پیچیده، توضیح یک فرآیند، برجسته شمردن برخی از داده ها و تائید کردن برخی از استدلالات باشند.

پیدا کردن یک روایت یا داستان جذاب و مناسب برای داده ها و تحقیقات شما مهم ترین مرحله است. که در این مرحله سولاتی پیش می آید که آیا با همین اطلاعات در دست و داده های بررسی شده می توانید داستان مناسب را روایت کنید؟ آیا جذب موضوع شده اید؟ آیا اصلا این داستان ارزش بیان کردن را دارد؟ و …

شناسایی مشکلات

در اغلب موارد خواسته مشتری با داده های ارائه شده همخوانی ندارند یعنی اکثرا داده ها با خواسته مشتری یکی نیست. اغلب مشتری ها دوست داردند که طراح ها مطالبی که جالب یا پیچیده هست را در طرح هاشون استفاده کنند. اما در حقیقت داده ها اطلاعات غلط نمی دهند و همچنین مشتریان خوب نباید از طراحان بخواهند که با یکسری اطلاعات محدود و یا چیزی که آن ها انتظارش را دارند، فریبشان دهند. مرحله بعدی بازسازی مشترک بین داده و داستان است. موضوع اصلی را برای چند روز مورد مطالعه قرار دهید، طراحان راهنماهای  با ارزشی برای کشف حقایق و ارائه آن ها به شما هستند. جا انداختن طرح یا ایده اصلی به یک مشتری می تواند کمی خسته کننده باشد و همچنین در موارد دیگری همچون طرح، رنگ، تایپوگرافی، و… نیز کمی برای طراح مشکل است که در این مذاکره برنده بشود ولی باید بدانید که یک طراح در این موارد بسیار دقیق تر و ریز بین تر در جزئیات است.

برای کشف حقیقت درون اطلاعات احتیاج به تجربه دارد. داده ها حقایقی هستند که باعث برنده شدن شما در مذاکرات می شوند حال این استدلالات درست باشد یا نه. به عنوان مثال: رانندگانی که ماشن قرمز دارند احتمال تصادفشان دوبرابر رانندگانی است که ماشین آبی رنگ دارند. این حقیقت ممکن است (به طور ناصحیح) نشان دهد که رنگ ماشین ها ممکن است باعث بروز تصادفات بشود. اما در این حقیقتی پنهان است که با شما ارتباط برقرار میکند بدین صورت که اکثر شخصیت های خشونت آمیز رنگ قرمز را ترجیح می دهند و این شخصیت ها است که باعث بالا رفتن تصادف ها می شود نه رنگ ماشین.

ایجاد یک سلسله مراتب

در بخشی از تحقیقات یک قهرمانی وجود دارد که داستان را هدایت می کند. این قطعه از داده ها باعث می شود که شما بسیار هیجان زده و متعجب شوید و زمانی که آن را پیدا می کنید آن پروژه شما و ساختار سلسله مراتبی اینفوگرافیک را سازماندهی می کند. عناصر به بیان کردن بقیه داستان کمک می کنند و در این مرحله تصویری از یک محصول نهایی به چشم می خورد.

ساخت یک قالب

زمانی که از میان داده های جستجو شده حقایق جالب آن و یک سلسله مراتب مشخص از آن تعیین شد آنجاست یک یک وایر فریم یا همان قالب ساخته می شود. در این مرحله طراح به طراحی بصری ازاطلاعات در دست و سلسله مراتب آن برای مشتری می پردازد. این طراحی نهاای نیست اما یک ساختاری است که میتوان با ارائه آن برای طرح نهایی مذاکره کرد تا در صورت توافق به نهایی کردن طرح بپردازند.

انتخاب فرمت

در اینجا راه های بی پایانب برای ارائه اطلاعات وجود دارد. بهترین روش ممکن است با نمودار های سنتی (میله ای، خطی و ..) ارائه شود. این ممکن یک نمودار نیاز یا یک فلوچارت جهت نمایش فرایندها باشد. نقشه ممکن بهترین راه برای گفتن داشتان یاشد. یا شاید نمایشی ساده از اعداد بهترین باشد. به هر صورت این داده ها هستند که شما را هدایت میکنند تا یک روش یا ترکیبی از چند استراتژی را جهت نمایش بصری داده ها انتخاب فرمائید.

تعیین یک روش بصری

دو روش روش بصری عمده برای اینفوگرافیک ها وجود دارد. در یک جبهه کسانی هستند که ترجیح می دهند اطلاعات خام زیبا را طراحی کنند (مانند David McCandless, Nicholas Felton و کسانی که به این موضوع معتقدند). این ها اغلب به صورت نمودار ها اشکال و گرافیک هایی به صورت بصری و جذاب طراحی شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. استفده از رنگ ها، تایپوگرافی هه و… یک کارانتزاعی از هنر است. در جبهه دیگر افرادی (Peter Orntoft, Scott Stowell) ترجیح می دهند از تصاویر و اشکال استفاده نمایند. در این موارد داده های طراحی شده کمتر شباهتی به نمودار ها دارند و اغلب اشکال بصری و عناصر و شخصیت های داستانی هستند. در طراحی تنها به یک استراتژی اکتفا نمی کنیم بلکه ترکیبی از نمودار ها، اشکال، عناصر و جزئیات بصری در طراحی به کار می بریم. و همچنین اطلاعات مربوط به مشتری، برند تجاری، ایمیل ، آدرس و هر ان چیزی که در دسترس ما هست را نیز باید به کار بریم.

پالایش و تست

اینفوگرافیک ها به عنوان اشکال بصری و فرم ها ایجاد شده و سپس اصلاحات آغاز می شود. مشتریان همچنین در حین کار از جزئیات کار و طراحی ها و اینفوگرافیک و همچنین از طرح نهایی مطلع خواهند بود و در تمامی این مراحل حضور خواهند داشت و در نهایت نظر خود را درباره طرح نهایی خواهند داد تامطمئن شوند که این اتد ها و طرح ها از برند تجاری و هدف اصلی مشتری دور نشده است. سپس طراحان باید در فاز بعدی اطمینان حاصل کنند که این طرح قابل خواندن و فهم است و ایرادی ندارد و ضمن اینکه این اطلاعات باید کاملا قابل درک بخصوص برای کسانی که قبلا این اطلاعات را مشاهده نکرده اند. این تست طراحی و بازنگری تا جایی ادامه پیدا می کند که از سادگی کار اطمینان حاصل شود. این ارتباط متقابل بین تیم طراحی و مشتری زمانی به پایان می رسد که به طرح نهاای رسیده و از سادگی،جذابیت، قابلیت فهم آن و همچنین رضایت مشتری مطمئن شده باشیم.

انتشار

اکثر اینفوگرافیک ها به صورت آنلاین به اشتراک دآرمده اند و حتی در بعضی موارد نیز چاپ شده و به نمایش گذاشته شده اند. این یک آزمون نهادینه از کار شما است. داده هایی که دارای شخصیت های جذاب هستند توسط مخاطبان مختلف و از راه های مختلف خوانده خواهند شد. این طراحی و بیان کردن داده به این معنا نیست که شما تمام جنبه های یک داستان را به نمایش گذاشته اید. شما با نظر سنجی می توانید جنبه هایی جدید و ایده های جدید بدست آورید. با یک هکه پرسی به صورت آنلاین حتی میتوانید تجدید نظر کرده و طرح های جدید و بهتری را خلق کنید.

طراحان اینفوگرافیک ها انسان های معمولی نیستند. هر چند در این مسیر بودجه و هزینه ای وجود دارد اما آن ها کار خود را بخاطر عشق به کار انجام میدهند نه صرفا پول.

منبع

این مقاله برگرفته از مقاله اصلی  ۱۰steps to designing an amazing infographic است که لینک آن در زیر آمده است: https://www.fastcodesign.com/1670019/10-steps-to-designing-an-amazing-infographic

 مرجع:

به اشتراک بگذارید:
کلوبفیس نماافسران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *